Zarządzenie Dyrektora ZSO dotyczące kształcenia na odległość
2020-04-15
Zasady organizowania kształcenia na odległość w Zespole Szkół Ogólnokształcących
im. Bronisława Malinowskiego
w Grudziądzu
Na podstawie Rozporządzenia MEN z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 od dnia 25 marca 2020 r. do odwołania wprowadza się kształcenie z wykorzystaniem metod i technik na odległość, co oznacza wykorzystanie w procesie edukacji wszelkich dostępnych środków komunikacji, które nie wymagają osobistego kontaktu ucznia z nauczycielem, a także możliwość skorzystania z materiałów edukacyjnych wskazanych przez nauczyciela.
Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość to zajęcia, które:
a) mogą być realizowane z wykorzystaniem materiałów w postaci elektronicznej np.:
- dostępnych na stronach MEN, w tym na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej https://epodreczniki.pl/,
- stronach CKE https://cke.gov.pl/i Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych np. https://www.oke.waw.pl/,
- materiałów prezentowanych w programach i na stronach internetowych telewizji publicznej i radiofonii,
- innych materiałów wskazanych przez nauczyciela;
b) mogą być realizowane w inny sposób wskazany przez nauczyciela po ustaleniu z dyrektorem szkoły oraz rodzicami uczniów.
Działania w ramach nauczania zdalnego mogą być prowadzone w oparciu m.in. o:
- materiały edukacyjne na sprawdzonych portalach edukacyjnych i stronach internetowych wybranych instytucji kultury i urzędów;
- zintegrowaną platformę edukacyjną https://epodreczniki.pl/;
- dziennik elektroniczny;
- komunikację poprzez pocztę elektroniczną;
- media społecznościowe, komunikatory, programy do telekonferencji przy zachowaniu bezpiecznych warunków korzystania z Internetu;
- lekcje online;
- programy telewizji publicznej i audycje radiowe;
- zamieszczanie informacji i materiałów edukacyjnych na stronie internetowej szkoły;
- kontakt telefoniczny z nauczycielem;
- wydrukowanie przez szkołę materiałów dla uczniów i wyłożenie ich we wskazanym miejscu do odbioru przez rodziców (w przypadku braku dostępu do Internetu);
- „okienko” w szkole do odbioru prac uczniów itp.;
- dostarczanie wydrukowanych materiałów do ucznia (w przypadku braku dostępu do Internetu);
Proszę zwrócić uwagę, iż nauczaniem zdalnym nie jest tylko nauka w trybie on-line.
Uczniowie mogą przesyłać drogą elektroniczną odrobione prace domowe (w postaci skanów lub plików), a jeśli nie mają możliwości skorzystania z Internetu to również telefonicznie mogą porozumiewać się z nauczycielem.
Nauczanie zdalne może mieć różną formę, musi jednak uwzględniać możliwości psychofizyczne i techniczne wszystkich uczestników tego procesu, czyli nauczycieli i uczniów oraz ich rodziców. Należy pamiętać o zasadzie równego dostępu i równego traktowania.
Na tym etapie nauczania winniśmy zwracać większą uwagę na relacje z uczniami, a nie nasze racje oraz, w ocenianiu, na docenianie zamiast wyłącznie egzekwowania.
Nauczyciele/wychowawcy:
- w porozumieniu z rodzicami i uczniami ustalają możliwe formy pracy zdalnej, diagnozują możliwości ucznia i uwzględniają to w pracy z nim;
- organizują pracę z uczniami, informując ich o możliwym trybie pracy: formach i częstotliwości kontaktu, zakresie zadań, materiałach, terminie i formach indywidualnych konsultacji, terminach i formach oddawania prac i zasadach oceniania;
- oceniają wykonywane przez uczniów prace domowe, prace wykonane w określonych przedziałach czasowych lub inne projekty edukacyjne zgodnie z wcześniej określonymi zasadami;
- dbają o to aby zakres przekazywanych treści i zadań zadawanych do wykonania nie powinien być zbyt obszerny, aby nie przerósł możliwości uczniów, co zniechęci ich do pracy i przyniesie skutki odwrotne do zamierzonych;
- pamiętają o tym, że nie wszyscy uczniowie mogą mieć w pełni swobodny dostęp do sieci; niektórzy muszą się dzielić komputerem czy telefonem z rodzeństwem (zwłaszcza młodszym);
- logowanie, przesyłanie, generowanie postaci elektronicznej to dla uczniów dodatkowy czas poświęcony na naukę;
- zwracają uwagę na to, że terminy wykonania zadań nie mogą być zbyt krótki;. wiadomości i zadania od jednego nauczyciela (z jednego przedmiotu) powinny być przekazywane z zachowaniem równomiernego obciążenia ucznia w korelacji z innymi otrzymywanymi zadaniami z pozostałych przedmiotów;
- dbają o to, aby instrukcje dla uczniów były proste i jasne, nieprzeładowane treściami nieistotnymi;
- wpisują na bieżąco tematy w e-dzienniku, co jest dowodem realizacji określonych treści nauczania;
- nauczyciele świetlicy wspierają rozwój dziecka proponując poprzez komunikatory internetowe różne formy aktywności i rozrywki; przekazują ciekawe propozycje zabaw , zajęć artystycznych , audiobooków i bajek oraz zamieszczają wytwory dzieci na stronie internetowej szkoły, są dostępni w godzinach swojej pracy;
- pedagodzy i terapeuci organizują wsparcie dla uczniów i rodziców przy pomocy ogólnie dostępnych komunikatorów oraz rozmów telefonicznych, są dostępni w godzinach swojej pracy.
Ustala się harmonogram prowadzenia zdalnego nauczania zgodny z dotychczasowym planem lekcji.